Τα ρέοντα τού χρόνου

The event is expired

Σαράντης Γκάγκας

Τα ρέοντα τού χρόνου


Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την διατομική έκθεση των Σαράντη Γκάγκα,

..τα έργα του οποίου εκτίθενται με τίτλο «Τα ρέοντα του χρόνου» και Rolana Čečkauskaitė υπό τον τίτλο «Σχετικά με τα βιβλία και άλλους στοχασμούς της ζωής». Τα εγκαίνια της έκθεσης θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 14 Απριλίου 17:00-22:00, και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Μαΐου. Ο Σαράντης Γκάγκας και η Rolana Čečkauskaitė δρουν εικαστικά τόσο μαζί όσο και χώρια εδώ και αρκετά χρόνια. Όντας ζευγάρι στην ζωή έχουν κοινές προσλαμβάνουσες, ταυτόχρονα όμως ο καθένας, δημιουργεί μέσα από τη δική του εικαστική ματιά.

Παρατηρώντας κανείς τα έργα του Σαράντη Γκάγκα, έρχεται αντιμέτωπος με τον ρέοντα κύκλο της ζωής. Ο καλλιτέχνης συνδημιουργεί με την φύση τα έργα του, τα οποία αποδεικνύουν πως μέσα από την φθορά έρχεται η γέννηση, συμβολίζοντας την πνευματική και υλική κατάπτωση του ανθρώπου στο πέρασμα της αιωνιότητας και ταυτόχρονα την εκ νέου δημιουργία του, ακολουθώντας αναπόφευκτα τον κύκλο της ζωής.


«Ῥέων ὁ χρόνος ἀκάθεκτα καὶ ἀεί τι κινούμενος παρασύρει καὶ παραφέρει πάντα τὰ ἐν γενέσει καὶ ἐς βυθὸν ἀφανείας καταποντοῖ ὅπου μὲν οὐκ ἄξια λόγου πράγματα, ὅπου δὲ μεγάλα τε καὶ ἄξια μνήμης, καὶ τά τε ἄδηλα φύων κατὰ τὴν τραγῳδίαν καὶ τὰ φανέντα ἀποκρυπτόμενος»

Άννα Κομνηνή, Αλεξιάδα του 1145

Είναι εντυπωσιακή η δυναμική…

…με την οποία η δημιουργική διαδικασία και οι μορφολογικές καλλιτεχνικές επιλογές αμοιβαία ορίζουν το εικαστικό αποτέλεσμα –και τα έργα του Σαράντη Γκάγκα αποτελούν άρτια παραδείγματα αυτού του δημιουργικού συνδυασμού και κύκλου, της «νοητικής εικόνας» που επιχειρεί να αποδίδει.

Στη σειρά έργων που παρουσιάζει στην έκθεση «Τα ρέοντα τού χρόνου» είναι ολοφάνερη ακριβώς αυτή η δημιουργική προσέγγιση και μεθοδολογία: μεταξοτυπίες θάβονται στη γη για μήνες και επανέρχονται στο φως· έχοντας υποστεί τις φυσικές αλλοιώσεις που το έδαφος προξενεί στην ύλη, αλλά και των φυσικών παρεμβάσεων του καλλιτέχνη (έγχυση π.χ. χυμούς και χρωστικές από παντζάρι ή κάστανο) και φέροντας πάνω τους κάθε σημάδι του χρόνου και της κατάχωσής τους, αποκτούν νέα μορφή.

Πώς όμως η κυκλική και φυσική αυτή διαδικασία κατορθώνει να αλλάξει την ταυτότητα ενός εικαστικού έργου;

Και εντέλει, πόσο τυχεροί είμαστε που η τέχνη σήμερα δεν αποσκοπεί μόνον στο αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά εντάσσει ως αναπόσπαστη τη δημιουργική διαδικασία στην τελική φόρμα, δομή και όψη που το έργο τέχνης αποκτά; Από το μοντερνισμό έως και την process art, την arte povera και τις πολύμορφες κατακτήσεις της εννοιολογικής τέχνης, το στερεότυπο του θεού-δημιουργού-καλλιτέχνη επανειλημμένα αναιρείται· ελεύθεροι οι καλλιτέχνες δύνανται να αναδεικνύουν την πλήρη διαδικασία/πορεία παραγωγής του έργου τους, να «επιτρέπουν» στη χειρονομία, στη φύση, στη ζωή και σε βαθιά φιλοσοφικές όψεις να συνδιαμορφώνουν τον τρόπο που βλέπουμε την τέχνη, τη ζωή και τη δημιουργία εν γένει.

Και αυτό καταρχάς με εντυπωσιάζει βαθύτατα στο έργο του Σαράντη Γκάγκα, πέρα από τις –κυριολεκτικά ριζωμένες– γήινες πτυχές του. Γιατί απαιτεί εξαιρετικά ειλικρινή και γενναιόδωρη φιλοσοφική και οντολογική απελευθέρωση, για να επιτρέπεις στη φύση και σε κάθε αστάθμητη δυναμική της να λειτουργούν παρεμβατικά στα έργα σου. Όπως επίσης και δημιουργική αυταπάρνηση, απόλυτη συναίσθηση ότι η γη μπορεί να είναι φύσει συν-δημιουργός και συνοδοιπόρος κατά τη δημιουργία του έργου τέχνης. Ενός έργου τέχνης με –μορφολογικά και αισθητικά– ακραιφνή τα χαρακτηριστικά ενός καλοδομημένου αφαιρετικού και εξπρεσιονιστικού ύφους, όπου η νόηση του καλλιτέχνη και η φύση συνδέονται άρρηκτα, δραστικά, καταλυτικά.


Ακόμη και η αμφίσημη «συμβίωση»…

…της πατίνας του χώματος, με το κείμενο και με φύλλα χρυσού στα έργα του καλλιτέχνη, είναι ενδεικτική ακριβώς των στόχων του: η αλλοίωση της αρχικής μορφής του Λόγου (τα αγαπημένα του αποσπάσματα από την επιστολή του Επίκουρου προς τον Ηρόδοτο, αλλά και οι ημερομηνίες ταφής και εκταφής κάθε έργου), η φθορά αλλά συνάμα ο πνευματικός και υλικός πλούτος, όλα τους αποτελούν συμβολισμούς τού –πάντα ρέοντα– κύκλου της ζωής, της υλικής και συμπαντικής αιωνιότητας που τόσο επισταμένα ο Επίκουρος αναλύει.

Τα έργα του Σαράντη Γκάγκα διαπιστώνει κανείς με ευκολία πόσο ώριμα, πλήρη και έτοιμα να έρθουν στο φως είναι, σα να τα γονιμοποιεί ο καλλιτέχνης, να τα «τίκτει» η μητέρα-γη και να τα φροντίζει ο συντηρητής, μόλις έρθουν στη ζωή.

Κατά κάποιον τρόπο διακρίνουμε μια ιδιότυπη αρχαιολογική προσέγγιση και μεθοδολογία, με απολύτως αντίστροφη και σύγχρονη οπτική: τα έργα του Γκάγκα ουσιαστικά γεννιούνται, ξεκινάει η ζωή τους, μόλις έρθουν στο φως -σε αντίθεση με ένα αρχαιολογικό εύρημα, του οποίου τη ζωή και το ρόλο που αυτό διέθετε προτού θαφτεί, καλείται η αρχαιολογική επιστήμη να ερμηνεύσει.


ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΤΑ EVENTS ΣΟΥ, ΕΔΩ!

Leave a reply

Λεπτομέρειες Εκδήλωσης

14 Απριλίου 2022 5:00 μμ
7 Μαΐου 2022 10:00 μμ
Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος Λεμπέση 12, Αθήνα