Μανόλης Ξεξάκης

Μανόλης Ξεξάκης-sincity.gr Art 's Network  Writers

Ο Μανόλης Ξεξάκης γεννήθηκε στο Ρέθυμνο, σπούδασε στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου και ζει με την οικογένεια του. Δίδαξε Μαθηματικά και Δημοσιογραφία, εργάστηκε ως διευθυντής προγράμματος σε κρατικό ραδιόφωνο, ως κειμενογράφος και υπεύθυνος λογαριασμών σε διαφημιστικές εταιρείες, κι έγραψε βιβλία ποίησης, αφηγήματα και μυθιστορήματα.


Μανόλης Ξεξάκης


Διαβάζω Λογοτεχνία, Φυσική, Κοσμολογία, βιβλία για τις εικαστικές τέχνες, και παρακολουθώ μαθήματα Διαφορικών Εξισώσεων και Κβαντομηχανικής στο mathesis. Γεμίζω τον υπόλοιπο χρόνο μου με βόλτες στην Παραλία της Θεσσαλονίκης, φωτογράφιση, κολύμβηση και παρακολούθηση ταινιών χωρίς βία κάθε είδους.


Μανόλης Ξεξάκης

Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη συγγραφή και τι ήταν αυτό που σε παρακίνησε (η πρώτη σου επαφή/το έναυσμα);

– Κατάλαβα ότι η μοίρα μου είναι η λογοτεχνία, όταν άκουσα 16 ετών έναν φιλόλογό μου να απαγγέλλει εκστατικός στίχους από το ποίημα «Η τρελή μάνα» του Διονύσιου Σολωμού. Αναφέρεται σε δυο παιδάκια που χτύπησε κεραυνός. Ανάμεσα σε άλλα, λέει: […]Δύο αδέλφια δύστυχα/κοιμούνται κάτου/ τον ανεξύπνητον/ύπνον θανάτου,/κι έχασε η μάνα τους/τα λογικά.

– Όπως έμαθα αργότερα, αποτέλεσε υπόδειγμα στιχουργικής στον Νίκο Γκάτσο για την παρομοίωση «κάτου-θανάτου» που έχει ίδια τα τέσσερα τελευταία γράμματα.

– Σημειώστε κι ότι ο Σολωμός γεννήθηκε το 1798, δηλαδή τη χρονιά που πέθανε ο Ρήγας Φεραίος. Γεννήθηκε αυτός που έγραψε ύμνο για την ελευθερία και της ιδιαιτερότητες της αμφίθυμης φυλής μας, όταν πέθαινε εκείνος που σάλπισε το ίδιο ιδεώδες.


Μανόλης Ξεξάκης με τη Γυναίκα του στο Λευκό Πύργο

Βιβλία  που έχετε γράψει μέχρι σήμερα και 2 λόγια για το καθένα;

Το 1980 κυκλοφόρησαν δύο ποιητικά βιβλία μου, οι «Ασκήσεις Μαθηματικών» κι οι «Πλόες Ερωτικοί» από τις Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης. Το πρώτο περιείχε ποιήματα που είχαν τη μορφή ασκήσεων, προβλημάτων και μαθηματικών θεωρημάτων, ήταν όμως γεμάτα αισθήματα. Το δεύτερο είχε περισσότερο λυρικό χαρακτήρα και εν σπέρματι τα μεγάλα ερωτήματα των μαθηματικών και της φυσικής που με απασχολούσαν.



“Λίγο πριν, το 1977, βγήκαν οι ποιητικές πρόζες «Ο θάνατος του ιππικού» με εικονογράφηση του Γιώργου Λαζόγκα από τις Εκδόσεις Πλειάς. Το 1981 βγήκε η δεύτερη έκδοση του βιβλίου με επιμέλεια Ηλία Πετρόπουλου και εικονογράφηση Αλέκου Φασιανού από τις Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης. Ακολούθησε η τρίτη, το 2001, από τις εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες, με την ίδια εικονογράφηση κι επεξεργασμένα τα κείμενα.”



“Το 1987 βγήκαν τα «Κάτοπτρα Μελαγχολικού Λόγου», περισσότερο στοχαστικά ποιήματα από τα προηγούμενα. Την ίδια χρονιά ετοίμασα την «Ανθολογία Ποιητών της Θεσσαλονίκης», παραγγελία του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Θεσσαλονίκη 1987. Τότε κυκλοφόρησε επίσης το μυθιστόρημά μου «Πού κούκος; Πού άνεμος;» από τις Εκδόσεις Νεφέλη, που έκανε δύο εκδόσεις.



Το 2000 κυκλοφόρησαν τα διηγήματα και μικρά πεζά μου με τίτλο «Σονάτα Κομπολογιών», Εκδόσεις Νεφέλη. Το 2008, πάλι με εικονογράφηση του Αλέκου Φασιανού, συγκέντρωσα δουλειά 35 χρόνων, τα «Ποιήματα 1972 – 2006», εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες.



Πολλά κείμενά μου και μικρές μελέτες έχουν δημοσιευτεί σε έγκυρα ελληνικά λογοτεχνικά περιοδικά, στο περιοδικό για την παγκόσμια ποίηση The Bitter Oleander της Νέας Υόρκης, στο γαλλικό Asylum, στην Poesie Grecgue Contemporaine κ. α. Πρόσφατα, το 2015, κυκλοφόρησε το απάνθισμα Ευρωπαίων ποιητών A Litlle Tour through European Poetry του John Taylor με μελέτημα κι αποσπάσματα από το έργο μου. Ποιήματα μου επίσης δημοσιεύτηκαν σε αμερικανικό site. Κείμενα μου έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, σερβικά, ρουμάνικα, αλβανικά και στη γλώσσα της Βόρειας Μακεδονίας.”



“Πρόσφατα ολοκληρώθηκε από τις Εκδόσεις IANOS «Το Θέατρο της Οικουμένης», ένα τρίτομο μυθιστόρημα-ποταμός 1150 σελίδων. Πρόκειται για πυρετό μυθοπλασίας που αγγίζει τρία μεγάλα θέματα: διαχρονικά την ιδέα των αθάνατων ψυχών, την κατασκοπεία και τον προδομένο έρωτα. Κυρίως περνά μέσα από μεγάλες στιγμές των επιστημών και των τεχνών. Ζούμε σε κοινωνίες κι εξαρτιόμαστε ο ένας από τον άλλο, γι’ αυτό οι επιστήμες κι οι τέχνες έχουν πρωτεύοντα ρόλο. Η επιστήμη που δημιουργείται σήμερα, θα λύσει τα προβλήματα του αύριο. Αυτό έγινε με την πανδημία. Πίσω από τα εμβόλια, κρύβονται σπουδαία μαθηματικά μοντέλα με τα οποία καταφέραμε να την ελέγξουμε.”


Μανόλης Ξεξάκης με τη Ζυράννα Ζατέλη

Σκέφτεστε το περιεχόμενο του επόμενου συγγραφικού σας έργου;

– Όταν ο Σαρτρ προσπάθησε να ορίσει τον υπαρξισμό, έδωσε το εξής παράδειγμα: Σε όλα, είπε, η ουσία τους, το τι θα κάνουν, υπάρχει πρώτα στο μυαλό μας και μετά τα κατασκευάζουμε. Πχ πριν φτιάξουμε ένα ψαλίδι ξέρουμε την ουσία του, το τι θα κάνει. Μόνο στον άνθρωπο η ύπαρξη προηγείται της ουσίας. Πρώτα γεννιέται και μετά διαμορφώνεται σε πρόσωπο με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

– Το ίδιο συμβαίνει με το έργο τέχνης. Δεν υπάρχει το «περιεχόμενο του επόμενου συγγραφικού έργου» πριν δημιουργηθεί.


Μανόλης Ξεξάκης

Πώς θα μπορούσε να αναπτυχθεί η φιλαναγνωσία μέσα στο σπίτι;

– Πιστεύω ότι η φιλαναγνωσία μπορεί να ενισχυθεί από τα μέσα ενημέρωσης, τις λέσχες βιβλίου, τα λογοτεχνικά περιοδικά, τις σχολικές βιβλιοθήκες και το κατάλληλο οικογενειακό κλίμα.

Θα προτείνατε την προσπάθεια συγγραφής σε νέους; Και γιατί;

– Προτείνω πάντα στους νέους να ασκηθούν στην περιπέτεια της γραφής, στο ταξίδι της αυτογνωσίας, στην κατάκτηση της προσωπικής τους αλήθειας.


Μανόλης Ξεξάκης

Τι σας ενοχλεί περισσότερο στη σημερινή εποχή;

“Με ενοχλεί ο πόλεμος κι η αδιαφορία μας για το κλίμα. Έχουμε καλυτερεύσει τη ζωή και την υγεία, αλλά δεν απομακρυνθήκαμε από τη βία, τη μισαλλοδοξία, το ρατσισμό, τον ανταγωνισμό, τη μεταφυσική σκέψη, και τη μαντεία. Κι ενώ έχουμε βάσιμες ενδείξεις για την επερχόμενη κλιματική αλλαγή, αρνούμαστε να τη δεχτούμε και να κάνουμε όσα χρειάζονται για να την επιβραδύνουμε. Ο υπερπληθυσμός, επίσης, είναι τεράστιο πρόβλημα που συνδέεται με την ανάγκη για περισσότερο πόσιμο νερό. Κυρίως, πρέπει να ξεχάσουμε την παραγωγή ενέργειας από ορυκτά καύσιμα και να στραφούμε στον ήλιο τον αέρα και τα κύματα της θάλασσας. Όπως γράφω στον Γ’ τόμο του μυθιστορήματός μου, τον «Ουρανοδύτη», […]Οι άνθρωποι είναι απρόβλεπτοι κι οι επιδιώξεις τους σκοτεινές σαν τη νύχτα.”


Θα τον βρούμε στο FACEBOOK ΕΔΩ και ΕΔΩ, στο INSTAGRAM ΕΔΩ και γενικά στο GOOGLE ΕΔΩ!


ΣΕ ΑΥΤΌ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΘΑ ΘΈΛΑΜΕ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΉΣΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΤΟΝ κ. ΜΑΝΟΛΗ ΞΕΞΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΟΧΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ARTS NETWORK-WRITERS. ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ… ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΗ ΜΑΣ ΠΟΥ “ΦΙΛΟΞΕΝΟΥΜΕ” ΕΝΑ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΟ ΣΤΟ SITE ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΕ ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΘΑ ΔΩΣΟΥΝ ΜΕΛΛΟΝ ΣΤΟ ΜΈΛΛΟΝ ΜΑΣ. ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΟ ΤΟ ΝΕΟ ΣΑΣ ΕΡΓΟ “ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ” ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΘΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ!

ΘΑ ΒΡΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΣΤΟ SITE ΜΑΣ, ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ART’S NETWORK.

Leave a reply